bländare

fick en fråga vad bländare är för något. Får se hur bra jag är på att förklara..

bländare är det som gör så att bakrunderna blir mjuka. Men det är också det som bestämmer ljusets intag. Det funkar ungefär som vårat öga! När det är ljust ute/inne blir pupillen mindre dvs om man vill ha ljusare bilder så ska man ha mindre bländaröppning. Och tvärtom om man vill ha bilderna mörkare.
För att ställa in bländaren så finns det en knapp med ett + och - tecken, tryck in den och snurra på ''hjulet'' som sitter på kameran. Så gör man på min kamera iaf och på dom flesta.
Och på kamera språk eller vad man ska säga så betyder bländare f! så t.ex bländare f/5.6 osv..
Bländare beror också på vilket objektiv man har. Desto bättre objektiv desto lägre bländare! bilderna blir mycket bättre med lägra bländare pga ljusintaget
Hoppas ni förstår! ^^

några exempel på bilder när jag går ifrån låg bländare till hög!

f/5.6 titta på bakrunden på bilden!


f/10.0


f/20.0 !
som ni ser så blir bilden lite suddig eftersom bilden blir mörkare med hög bländare så måste jag ha lång slutartid och hade inget stativ så lite svårt att stå helt still med handen :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0